App crasht of blijft hangen

app stressHet is bijzonder vervelend als een app niet naar behoren functioneert, continu crasht of blijft hangen. Maar het ligt niet persé altijd aan de App. Hier vindt u één van de vele oorzaken van de problemen en een relatief simpele oplossing.

 

Waarom crasht een app?
Heeft de ontwikkelaar van de app misschien niet genoeg tijd besteed aan het testen van de app?  Dat zouden we allemaal wel heel graag willen roepen, maar het is zeer onwaarschijnlijk dat de software samenstelling en de configuratie van uw computer niet bekend bij is de ontwikkelaar van de app. Het trekken van zo’n conclusie is wel erg makkelijk, bovendien zal dit uw app probleem helemaal niet verhelpen.

Alles is nieuw maar toch crasht de app
M1Helaas is dit ook een scenario die zich voordoet bij nieuwe apparatuur en software, waarbij je absoluut niet verwacht problemen tegen te komen. Maar spoel zelf even de tijd terug en ga na hoe de data en de Apps zijn geïnstalleerd op uw nieuwe computer. Heeft u data, uw apps en programma voorkeuren over gekopieerd of heeft u een migratie assistent gebruikt zoals Apple die beschikbaar stelt bij de installatie van een nieuwe computer? Dan kan dat de oorzaak van het app probleem zijn. Het is niet ondenkbaar dat instellingen of voorkeuren beschadigen, het gebeurt best wel vaak. De besturingssysteem bewaren ook veel instellingen (caches) die bij het aanzetten van de computer worden geladen, waardoor deze sneller zal opstarten, dus hierdoor kunnen ook de app problemen ontstaan. Omdat er veel verschillende instellingen op veel verschillende locaties wordt opgeslagen is het ondoenlijk om elke onderdeel te gaan onderzoeken of te gaan repareren.

Een nieuw gebruikersprofiel
Er zijn meerdere aanvliegmethodes die app problemen kunnen verhelpen, maar als voor u geldt dat er data en app instellingen zijn overgezet vanaf een oude computer, door uzelf of door een hulpprogramma zoals een migratie assistent dan raden wij de volgende handelingen te verrichten.

  1. Verwijder de apps volledig samen met al haar instellingen, meestal hebben fabrikanten een hulp programma beschikbaar die u helpt om alle gerelateerde app onderdelen te verwijderen.
  2. Maak op uw computer een nieuw gebruiker aan en geef de nieuwe gebruiker beheerders rechten.
  3. Log de oude gebruiker uit, log in als de nieuwe gebruiker en installeer de app(s) opnieuw.
  4. Neem geen app instellingen of voorkeuren over van uw oude computer, richt ze opnieuw in.

 

Storingen in Adobe software
Aodobe-iconen defectOndanks dat Adobe fantastische software maakt en ervoor gezorgd heeft dat de kosten voor vormgeving en beeldbewerking veel betaalbaarder zijn geworden in de Grafische industrie en zelfs daarbuiten is Sneekernet ICT van menig dat Adobe de laatste paar jaar op zijn lauweren is gaan rusten. Het valt ons op dat de releases van belangrijke Adobesoftware updates zoals die nodig zijn bij het uitkomen van nieuwe hardware, de updates erg lang op zich laten wachten. Er is nog wel software ontwikkeling bij Adobe, maar die zijn voornamelijk gericht op nieuwe ontwikkelingen. Gezien het huidig softwarebeleid van Adobe wordt er nauwelijks tot geen budget gereserveerd om bestaande software fouten te verhelpen. Adobe bewijst dat met hun standalone versies en Light versies (LE) die ze verkopen. Als u zo’n product koopt, heeft u op dat moment de laatst beschikbare versie in handen, maar daarna volgen er geen vernieuwing of updates meer. Tevens is de kwaliteit van het Adobe support apparaat flink omlaag gekelderd, door hun support afhandeling naar de arme landen te verhuizen en heeft Adobe ervoor gekozen om de ondersteuning niet in de Nederlandse taal beschikbaar te stellen. In de afgelopen jaren is er door Sneekernet ICT meerdere malen contact geweest met de Adobe technische supportdesk in de arme landen, waarbij geconstateerd is dat de kwaliteit van het technische personeel niet bijzonder goed te noemen is. Meer dan één keer duurde de ondersteuningssessies ruim twee uur en is de technische hulpvraag daardoor vroegtijdig en ontevreden afgebroken, éénmaal zelfs bijzonder ontevreden. Al deze veranderingen heeft ertoe bijgedragen dat de Adobe software zeer gevoelig geworden is voor storingen. Sneekernet ICT heeft overigens geen klachten omtrent de commerciële helpdesk van Adobe, die helpdesk werkt wel naar behoren, maar u weet wel waarom lijkt mij.

Mede door het ontbreken van concurrenten voor Adobe is dit zo ontstaan, wat de echte of de grootste reden van deze neergang is, daar mag iedereen zelf een mening over vormen. Sneekernet ICT vindt het niet gepast hier verder op in te gaan.

Sneekernet ICT

ict support with a bite!