KPN stopt Cloud dienst

KPN stopt met zijn zakelijke dienst Online Opslag, waarvan het belangrijkste verkoopargument was dat zakelijke klanten data in Nederland kunnen opslaan. De provider zet klanten over naar een zakelijke versie van het Amerikaanse Microsoft OneDrive.

De dienst stopt per 1 december en vanaf die datum kunnen klanten niet meer bij hun bestanden. In een mail naar klanten stelt KPN expliciet OneDrive voor bedrijven voor als alternatief voor Opslag Online. Dat valt op, omdat bedrijven daarmee hun bestanden overzetten van Nederlandse servers naar mogelijk Amerikaanse servers.

KPN presenteerde Online Opslag met het argument ‘Veilig uw bestanden opslaan in Nederland’. Dat verwijst naar de zorgen die Nederlandse bedrijven kunnen hebben over het opslaan van bedrijfsgeheimen op servers van Amerikaanse clouddiensten. Amerikaanse overheidsdiensten kunnen vervolgens gegevens vorderen van die servers zonder dat bedrijven daarover worden ingelicht.  KPN adviseert bedrijven nog steeds hun ‘cloud in Nederland te houden’, met een verwijzing naar de Patriot Act en de NSA.

KPN heeft een handleiding online gezet om bestanden te migreren, hoewel dat niets meer inhoudt dan twee Verkenner-vensters openen en de bestanden via ctrl-a, ctrl-c en ctrl-v te kopiëren naar de map van OneDrive. Opslag Online had een gratis versie met 2GB opslag en een betaalde versie met 50GB opslag voor 3 euro per maand.