Scratch 3.0 Workshop


Loderunner in ScratchScratch 3.0 is een gratis, online en educatief programmeer omgeving voor jonge studenten van 8 t/m 16 jaar, maar wordt ook gebruikt door mensen van alle leeftijden. Scratch is ontworpen door MIT uit de Verenigde Staten. De Scratch ontwikkel omgeving bestaat uit programmeer opdrachten die u in blokken op elkaar stapelt. Uw heeft geen programmeer voorkennis nodig om met de Scratch ontwikkelomgeving aan de gang te gaan.

 

Waar is Scratch voor bedoeld?
Scratch is gemaakt om jonge studenten te enthousiasmeren voor het programmeren. Kunt u zich een betere manier bedenken om de jeugd te enthousiasmeren anders dan bij het maken van een computer spel? En dat is nu precies waar Scratch 3.0 zo in uitblinkt. Met niet al te veel programmeer regels heeft u in Scratch al gauw een uitdagend, interactief en werkend computerspel inclusief beweging en geluid. Met Scratch kan je op eenvoudige manier animaties maken die een boodschap overbrengen of een verhaal vertellen en dat kan in een zeer kort tijdsbestek.

 

Is Scratch moeilijk?
De Scratch ontwikkelomgeving heeft zoals alle andere programmeer omgevingen geen programmeer syntax. Scratch blokkenEen programmeer syntax is een vooral gedefinieerd reglement waar een ontwikkelaar aan zich dient te houden. Omdat de programmeer syntax ontbreekt, kan je zonder voorkennis met Scratch aan de gang.

 

Is Scratch kinderachtig?
Scratch zeker niet kinderachtig, sterker nog Scratch herbergt andere programmeer technieken met bijzondere eigenschappen die de Scratch ontwikkelaar verrassende mogelijkheden geeft. Deze verrassende en unieke mogelijkheden tref je niet bij andere programmeer omgevingen aan.

 

Waarom deze workshop?
U zult zich afvragen waarom u een workshop zou volgen als Scratch zo makkelijk is? Ja, u kunt inderdaad zo beginnen met Scratch en komt er al snel een interactief spel op de plank, maar wij willen graag alle bijzondere eigenschappen van Scratch eerst duidelijk maken. De bijzondere eigenschappen liggen namelijk niet aan de oppervlakte, waardoor u minder snel optimaal gebruik zal gaan maken van Scratch en al haar bijzondere mogelijkheden. Door het volgen van deze workshop kan u van begin af aan de juiste programmeer strategie bepalen, voordat u aan het (programmeer) werk begint. Bij het programmeren is het belangrijk dat u de te ontwikkelen App vooraf goed uitdenkt en eerst de juiste strategische keuze bepaald. Dat zal u achteraf enorm veel tijd schelen bij het ontwikkelen van de Scratch App. Bij het programmeren geldt altijd de regel: ‘Een goed begin is het halve werk!’.Classic Pong met Scratch
Tevens willen wij dat u alle mogelijkheden en onmogelijkheden van Scratch onder de knie krijgt en dat u boven de stof komt te staan. Want afgezien van de bijzondere eigenschappen van Scratch kent Scratch ook valkuilen en (voor u nog) schijnbare onmogelijkheden. Wij zullen er voor zorg dragen dat u daarvan doordrongen raakt, zodat u niet een doodlopende straat loopt bij het ontwikkelen van een Scratch App. Wat de onmogelijkheden betreft zullen wij u helpen met alternatieve ontwikkel technieken, waardoor het makkelijk wordt om uw Scratch App te verwezenlijken.